Skip to main content
Studiu Transport Alternativ Bucuresti

Studiu privind transportul alternativ în București

De anul trecut din august am o colaborare frumoasă la o editură în centrul Bucureștiului. Evenimentul s-a suprapus peste achiziționarea noii mele biciclete. De la bun început am hotărât să o pun la muncă și să fac cea mai mare parte a drumului către serviciu călare. Traseul meu are aproape 7 km, de la Gara Băneasa până pe strada General Berthelot și îl parcurg cam în 20 minute. Traseul este unul dintre cele mai fericite din București pentru că beneficiază de piste de bicicletă, amenajate aproape pe toată lungimea lui.

Am vrut să împușc mai mulți iepuri deodată:

  • să fac mișcare
  • să evit lipsa locurilor de parcare
  • să evit aglomerația de mașini mai ales la întoarcere

La un moment dat, după căteva săptămâni mi-a venit ideea să încep să număr participanții la trafic ce foloseau transportul alternativ ca și mine. Este adevărat că cei mai mulți dintre ei sunt bicicliști, dar vin foarte tare din spate cei ce folosesc trotinetele personale sau închiriate. Am numărat și oamenii pe scutere sau motociclete, pentru că și ei s-au săturat de circulația infernală din oraș și îi respect că au lăsat mașina acasă. Am numărat de asemenea și tot felul de vehicule mai puți folosite: monocicluri, patine cu rotile, skate-uri etc.

A ieșit un studiu foarte interesant, care poate fi o pledoarie serioasă, pentru cei ce administrează orașul și vor date exacte despre câți oameni sunt dispuși să folosească transportul alternativ în București, deși nu avem piste amenajate, decât forte puține. Sper să folosească cuiva de la Primăria Capitalei aceste date.

Studiul l-am făcut pe o perioadă de 4 luni de toamnă și iarnă. Am căutat să iau date la ore diferite și pe vreme diferită, că să fie cât mai concludent.

Datele sunt mai jos. Dacă aveți răbdarea să le parcurgeți o să ajungeți si la concluziile studiului de la sfârșit.


Data Călători Ora Observații
13 septembrie 64 13,00
17 septembrie 85 10,00
17 septembrie 152 17,30
25 septembrie 66 08,00
26 septembrie 54 9,00 zi ploioasă
26 septembrie 57 20,00 zi ploioasă
30 septembrie 57 10,00 soare
01 octombrie 66 10,00 soare
01 octombrie 99 15,00 soare
03 octombrie 33 10,00 ploaie anunțată
07 octombrie 19 10,00 8 °C
08 octombrie 24 10,00 8°C
09 octombrie 34 10,00 soare
09 octombrie 99 19,00
11 octombrie 57 10,00 13°C, soare
12 octombrie 37 11,00 17°C, soare
12 octombrie 87 17,00 21°, soare
14 octombrie 55 9,00 13°C, soare
15 octombrie 52 10,00 9°C, ceață
28 octombrie 49 10,00 10°C, soare
04 noiembrie 55 10,00 13°C, soare
04 noiembrie 86 20,00
05 noiembrie 35 08,30 soare
11 noiembrie 47 09,30 11°C, soare
13 noiembrie noiembrie 54 10,00 14°C
14 noiembrie 36 9,30 14°C, se an unță ploaie
15 noiembrie 24 10,00 11° C, burniță
18 noiembrie 20 20,00 13°C, ploaie
19 noiembrie 33 07,30 stă să plouă
25 noiembrie 8 19,30 6°C, ploaie mare
26 noiembrie 25 10,00 5°C, căciulă mănuși
27 noiembrie 27 09,00 4°C
02 decembrie 25 10,00 –1°C
09 decembrie 20 09,30 –1°C
10 decembrie 23 10,30 2°C, soare
11 decembrie 12 09,30 2°C, ploaie
13 decembrie 16 10,00 3°C, a plouat tare
16 decembrie 18 10,00 3°C, soare
17 decembrie 25 11,00 7°C, soare
20 decembrie 24 09,00 4°C, ceață

Peste 450 de oameni pe oră folosesc transportul alternativ în București

Pe 17 septembrie la ora 17,30 am înregistrat cifra maximă de 152 de oameni ce folosesc transportul alternativ. Rezultă un posibil și de necrezut număr de peste 450 de oameni pe oră, care folosesc  trasnportul alternativ în Bucuresti, în zonele în care sunt piste.

Concluziile acestui număr fabulos ar fi numeroase:

  • 450 de mașini pe oră mai puține în zonele cu piste amenajate
  • 450 de oameni mai sănătoși și mai fericiți
  • reducerea semnificativă a ambuteiajelor în trafic
  • reducerea semnificativă a poluării în oraș

Concluzia principală este că oamenii ar folosi cu drag transportul alternativ dacă ar avea piste amenajate. Pentru că în mod evident aceste valori de transport alternativ nu se întâlnesc în alte zone ale orașului lipsite de piste. Merg mult prin oraș cu bicicleta și numărul de oameni ce folosesc transportul alternativ scade proporțional cu lipsa pistelor.

24 de oameni pe oră pe ploaie și frig

Am consemnat și date despre vreme, ca să aflu dacă oamenii sunt dispuși să folosească transportul alternativ și pe vreme rea: ploaie, frig, ceață, iarnă etc. Întradevăr valorile de trafic au scăzut semnificativ în perioadele cu vreme proastă, dar pe 25 noiembrie seara pe o ploaie foarte intensă, am numărat totuși 8 participanți la trafic, în cele 20 de minute ale traseului meu. Înseamnă că sunt totuși 24 de oameni pe oră, dispuși să folosească transportul alternativ, chiar și în condiții de vreme foarte proastă.

8 participanți la trafic este și cel mai mic număr înregistrat de mine. Prin urmare indiferent de condiții întotdeauna am întânit oameni care folosesc mijloace alternative de transport.

Veți vedea că sunt valori impresionante de trafic chiar și la -1°C, de exemplu, pe 2 decembrie, când am consemnat 25 de participanți la trafic.

Trotinetele electrice închiriate ajută mult la creșterea traficului

Nu am făcut o numărătoare în acest sens dar estimez ca peste 30% din participanții la traficul alternativ folosesc trotinete electrice închiriate. Acest nou tip de servciu ajută foarte mult la creșterea numărului celor dispuși să lase mașina acasă și mă bucur că ia amploare și în București. Sunt de asemenea mulți oameni care și-au cumpărat propriile trotinete electrice deoarece cele închiriate sunt destul de scumpe. Le-am testat și voi scrie în curând un articol despre concluziile mele.

Oamenii nu se duc numi la serviciu pe bicicletă

Am încercat să iau date cam la toate orele din zi, ca să demonstrez că oamenii aleg să folosească transportul alternativ ,nu doar când se duc la serviciu. Este adevărat că cel mai mare număr de oameni l-am numărat pe la orele 09,00 sau 18,00, când majoritatea oamenilor vin sau ies de la servici, dau veți vedea că și la orele prânzului de exemplu poți vedea mulți bicicliști.

40% dintre participanții la trafic sunt femei

Nu mă așteptam la această concluzie, însă am văzut foarte multe femei dispuse să se aventureze pe bicicletă sau trotinetă. Este adevărat că nu am o statistică în acest sens, dar estimarea mea din observațiile de peste 4 luni cam asta este.

Mersul pe bicicletă slăbește?

Nu mi-am propus să slăbesc și nu cred că am slăbit decât destul de puțin. Sunt convins că dacă vrei să slăbești trebuie să umblii un pic și la regimul alimentar. Eu nu am făcut asta.

Mișcarea însă mi-a adus multe beneficii. Mi-a făcut foarte bine la genunchi care începuseră să mă doară. După cinci luni de mers pe bicicletă vreau să spun că nu mă mai dor deloc. Evident genunchii sunt cea mai solicitată articulație în cazul ciclismului și exerciții moderate ca acesta, duc la producerea de colagen ce se depune mult mai bine așa. De asemenea în fiecare zi trebuie să ridic și să cobor de două ori bicicleta pe mașină, ca să o fixez în portbagajul auto. Deși sunt doar patru repetări cu aproximativ 12 kg, cât are bicicleta, acest exercițiu m-a ajutat mult la articulația umărului, care mă durea și aia.

Cam nasol nu? Știu ca am peste 50 de ani și sunt supraponderal și prin urmare am început să fac ceva ca să mai reduc din efecte.

Concluzia după 5 luni de mișcare este că reclama de la televizor care spune ca este bine să faci minim 30 de minute de mișcare pe zi, nu este mincinoasă deloc. Mișcarea ajută foarte mult la starea generală de sănătate. Am testat-o pe propriul corp și funcționează.

Ajungi mai greu cu bicicleta decât cu mașina?

Raspunsul scurt este NU. Răspunsul depinde foarte mult de traficul auto din București. Dacă turele cu bicicleta le făceam la orele la care oamenii vin sau pleacă de la servici, ajungeam mai repede sau maxim în același timp. Dacă turele cu bicicleta le făceam la alte ore sau dacă traficul este lejer precum duminca, ajungeam un pic mai greu.

Este traficul în afara pistelor periculos?

Principalul motiv pentru care valorile măsurate de mine nu sunt mai mari este lipsa pistelor în oraș. Este absolut evident că dacă ar fi piste care să plece din toate sectoarele Bucureștiului către centru, valorile de trafic alternativ ar crește semnificativ.

Altfel, DA este destul de periculos să mergi prin București cu bicicleta, dacă nu ai pistă. Trebuie acordată mare atenție traficului de mașini și nu ar strica să porți cască de protecție. Și încă un sfat: nu asculta muzică în căști, mai ales dacă nu ești pe pistă. Nu vei auzi nici o mașină care se poate apropia periculos de tine.

Este adevărat că în aceste patru luni am mers mai mult pe piste, dar am făcut și multe trasee în afara lor. Am văzut și pe acolo bicicliști, dar mult mai puțini. Din fericire nu am văzut nici un accident. Probabil că cei ce se aventurează în afara pistelor sunt foarte atenți. Felicitări lor! Au tot respectul meu.

____________________________________________________

Abonează-te la blog prin email

Introdu adresa de email pentru a te abona la acest blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

2 thoughts to “Studiu privind transportul alternativ în București”

Lasă un răspuns